Visselblåsarpolicy
Spar Hotel strävar efter att vara en öppen och transparent arbetsplats där missförhållanden inte ska förekomma.
Syftet med ett visselblåsarsystem är:
• Att underlätta möjligheten för personer att avslöja befogade misstankar eller kännedom om olagligheter, oegentligheter och allvarliga frågor relaterade till Spar Hotel utan att behöva vara orolig för negativa konsekvenser.
• Att skydda personer som rapporterar till visselblåsarsystemet i god tro.
• Att öka sannolikheten för att olagligheter och oegentligheter upptäcks så snart som möjligt
Visselblåsarsystemet är ett alternativ och ett komplement till de vanliga interna kommunikationskanalerna. Det är frivilligt att använda visselblåsarsystemet, och du bör alltid överväga om det är lämpligare att kontakta Hotelldirektör, din närmaste chef, alternativt din fackliga företrädare. Det är dock viktigt att klargöra att det skydd som en visselblåsare åtnjuter enligt Visselblåsarlagen endast gäller när rapportering sker i enlighet med lagens krav och genom etablerade rapporteringskanaler för visselblåsarsystemet.
Med vår visselblåsarpolicy inklusive handlingsplan ger vi en tydlig vägledning om när och hur misstanke alternativt kännedom om allvarliga missförhållanden ska rapporteras enligt Visselblåsarlagen: Lag (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden. Alla avslöjanden ska hanteras rättvist och korrekt.
Hotelldirektör och ekonomichef hanterar konfidentiellt alla visselblåsarärenden. Om ärendet avser någon av dessa två funktioner/personer kommer ärendet hanteras endast av den andra funktionen/personen.
Dessa kan visselblåsa inom Spar Hotel
1. Arbetstagare
2. Arbetssökande
3. Förtroendevalda och andra ideellt aktiva
4. Praktikanter
5. Andra personer som utför arbete under Spar Hotels kontroll och ledning, t.ex. inhyrd personal och konsulter
6. Personer som ingår i Spar Hotels förvaltnings‑, lednings eller tillsynsorgan.
Vad jag kan visselblåsa om
Med visselblåsning avses i denna policy att någon slår larm om att det förekommer, ska förekomma eller har förekommit någon form av missförhållanden i ett arbetsrelaterat sammanhang inom verksamheten och att det finns ett allmänintresse att det kommer fram. (1 kap. 2 § 1, Visselblåsarlagen). Det kan till exempel handla om misstankar om bedrägerier, korruption eller annan form av ekonomisk brottslighet, åsidosättande av arbetsmiljölagstiftning, misstänkt miljöbrott eller allvarliga former av systematiska trakasserier. Försök att dölja missförhållanden kan också utgöra missförhållande.
Visselblåsning gäller i normala fall inte för rapportering av sådant som enbart rör den rapporterande personens egna arbets- eller anställningsförhållanden. Policyn täcker inte heller angelägenheter så som dåligt eller orättvist ledarskap, allmänt missnöje, ineffektiva system eller brist i återkoppling angående utförande av arbetsuppgifter. Den som önskar ta upp frågor inom dessa områden ska i första hand vända sig till sin närmaste chef eller till Hotelldirektören.
Missbruk av den här policyn, till exempel att rapportera falska eller grundlösa anklagelser, betyder att visselblåsaren ej täcks av det skydd som beskrivs i denna policy.
Handlingsplan
Så här går det till
Vi använder &franklys webbaserade visselblåsarkanal som uppfyller samtliga lagkrav för rapportering. Visselblåsarkanalen nås via Spar Hotels externa webbsida eller via &franklys app. Via kanalen är den som rapporterar, d v s rapportören, anonym förutsatt att man inte avsiktligt lägger in personliga uppgifter i ärendet eller i beskrivningen. Det är möjligt att bifoga dokument, bilder eller videos. Rapportören kan få notifikationer när ärendet uppdateras om man uppger sin mejladress eller telefonnummer. Ärendehanteraren som läser rapporten kommer inte att kunna se mejladressen eller telefonnumret. För att säkerställa att rätt åtgärder vidtas är det viktigt att du vid en rapportering beskriver vad som hänt så ingående som möjligt.