Hoppa till innehållet

VIS­SEL­BLÅSAR­POL­I­CY

Bak­grund

SPAR HOTEL strä­var vi efter att ha en öppen och trans­par­ent arbet­splats, där miss­förhål­lan­den inte ska förekom­ma. Det är där­för vik­tigt för oss att det finns tydlig infor­ma­tion om hur man kan rap­portera kon­fi­den­tiellt och säk­ert. Vid mis­stanke om pågående eller tidi­gare miss­förhål­lan­den ska det där­för finnas resurs­er för att röja dem. Genom att göra det enkelt att rap­portera, värnar vi till­sam­mans om att främ­ja medar­be­tar­nas, kun­der­nas och allmän­hetens förtroende för oss. 

Våra ären­den hanteras ini­tialt av advokat­fir­man Star­ck & Part­ner för att garan­tera oberoende hanter­ing av ären­den. Våra inter­na kon­tak­t­per­son­er kan sedan kom­ma att ta över ären­det från de ini­tiala ären­de­hanter­ar­na. Se mer infor­ma­tion och kon­tak­tuppgifter under 6.1 Kon­tak­tuppgifter till ärendehanterare”

Den­na vis­sel­blåsar­pol­i­cy omfat­tar de juridiska enheter­na Spar Hotel Major­na KB och Spar Hotel Går­da KB.

Def­i­n­i­tion­er

  • GDPR: Datasky­dds­förord­nin­gen ((EU) 2016679), som är en europeisk förord­ning som regler­ar behan­dlin­gen av per­son­uppgifter och det fria flödet av sådana uppgifter inom Europeiska Unionen. 
  • Vis­sel­blåsardi­rek­tivet: Direk­tiv 20191936 om sky­dd för per­son­er som rap­porter­ar om miss­förhål­lan­den av unionsrätten.
  • Vis­sel­blåsar­la­gen: Lag (2021:890) om sky­dd för per­son­er som rap­porter­ar om missförhållanden. 
  • Miss­förhål­lan­den: Hand­lande eller under­låten­heter som framkom­mit i ett arbet­sre­lat­er­at sam­man­hang som det finns ett allmän­in­tresse av att det kom­mer fram.
  • Rap­por­ter­ing: Muntligt eller skriftligt läm­nande av infor­ma­tion om missförhållanden. 
  • Intern rap­por­ter­ing: Muntligt eller skriftligt till­han­dahål­lande av infor­ma­tion om miss­förhål­lan­den inom ett före­tag i den pri­va­ta sektorn.
  • Extern rap­por­ter­ing: Muntligt eller skriftligt till­han­dahål­lande av infor­ma­tion om miss­förhål­lan­den till den/​de behöri­ga myndigheterna.
  • Offentlig­görande eller offentlig­göra: Att göra infor­ma­tion om miss­förhål­lan­den till­gäng­lig för allmänheten.
  • Rap­porterande per­son: En fysisk per­son som rap­porter­ar eller offentlig­gör infor­ma­tion om miss­förhål­lan­den som förvär­vats i sam­band med dennes arbet­sre­lat­er­ade verksamhet.
  • Repres­salie: Var­je direkt eller indi­rekt han­dling eller under­låten­het som sker i ett arbet­sre­lat­er­at sam­man­hang och som föran­letts av intern eller extern rap­por­ter­ing eller av ett offentlig­görande, och som ger upphov till eller kan ge upphov till oberät­ti­gad ska­da för den rap­porterande personen.
  • Uppföljn­ing: Var­je åtgärd som vid­tas av mot­ta­garen av en rap­port för att bedö­ma rik­tigheten i de påståen­den som fram­ställs i rap­porten och, i förekom­mande fall, för att hantera den rap­porter­ade överträdelsen, inbe­gripet genom åtgärder som inter­na under­sökningar, utred­ningar, lagföring, åtgärder för att återkrä­va medel och att läg­ga ner förfarandet.
  • Återkop­pling: till­han­dahål­lande till rap­porterande per­son­er (“vis­sel­blåsare”) av infor­ma­tion om de åtgärder som plan­eras eller som har vid­tag­its som uppföljn­ing och om grun­der­na för sådan uppföljning.

1. Vem kan visselblåsa?

Du kan vis­sel­blåsa och erhål­la sky­dd från vis­sel­blåsar­la­gen om du är arbet­sta­gare, volon­tär, prak­tikant, verk­sam aktieä­gare, per­son som annars står till för­fo­gande för arbete under vår kon­troll och led­ning eller ingår i vår förvaltnings‑, led­nings- eller till­syn­sor­gan. Entre­prenör­er, under­en­tre­prenör­er och lever­an­tör­er till oss som fått reda på miss­förhål­lan­den inom före­taget kan även rapportera. 

Att du har avs­lu­tat ditt arbet­sre­lat­er­ade förhål­lande med oss, eller att det inte har påbör­jats än, är inte ett hin­der för att rap­portera om ett missförhållande. 

2. Vad kan jag vis­sel­blåsa om?

Vid mis­stanke om ett möjligt miss­förhål­lande, lag- och/​eller regel­brott upp­ma­nar vi dig att rap­portera det­ta till oss som ett vis­sel­blås­ningsärende. Vid rap­por­terin­gen är det av vikt att du vid tid­punk­ten för denne hade rim­li­ga skäl att tro att den infor­ma­tion om miss­förhål­lan­den som rap­porter­ades var sann. Vid bedömnin­gen av om rim­li­ga skäl förel­e­gat ska omständigheter och infor­ma­tion som var­it dig till­han­da vid rap­por­ter­ingstid­punk­ten lig­ga till grund för om du kan ha antag­it att miss­förhål­lan­det var­it sant. Kraven ovan måste upp­fyl­las för att du skall få sky­dd enligt visselblåsarslagen.

Innan du vis­sel­blås­er, läs 5 frå­gor för att avgöra om du sky­d­das av visselblåsarlagen.

2.1 Miss­förhål­lan­den av allmänintresse

Du kan rap­portera infor­ma­tion om miss­förhål­lande framkom­na i ett arbet­sre­lat­er­at sam­man­hang som det finns ett allmän­in­tresse av att det kom­mer fram. Vid andra typer av per­son­li­ga klagomål som inte har ett allmän­in­tresse av att de kom­mer fram, exem­pelvis tvis­ter eller klagomål angående arbet­splat­sen eller arbetsmiljön, upp­ma­nar vi dig att istäl­let ta kon­takt med din närm­s­ta chef, hotelldirek­tör eller eko­nomichef. Det­ta för att säk­er­stäl­la att dessa ären­den bereds på bäs­ta möjli­ga sätt. 

Exem­pel på miss­förhål­lan­den av all­varlig karak­tär som kan rap­porteras om: 

  • Med­vetet felak­tig bok­föring, intern bok­föringskon­troll eller annan ekonomisk brottslighet.
  • Förekom­mande av stöld, kor­rup­tion, skadegörelse, bedrägeri, försk­ingring eller dataintrång. 
  • All­varli­ga miljöbrott eller sto­ra bris­ter i säk­er­heten på arbetsplatsen.
  • Om någon utsätts för all­varli­ga for­mer av diskrim­iner­ing eller trakasserier. 
  • Andra all­varli­ga miss­förhål­lan­den som rör enskil­das liv eller hälsa. 
  • Andra all­varli­ga miss­förhål­lan­den som rör före­tagets vita­la intressen. 

2.2 Miss­förhål­lande som strid­er mot EU-rätten 

Dessu­tom finns möj­ligheten att rap­portera infor­ma­tion om miss­förhål­lan­den framkom­na i ett arbet­sre­lat­er­at sam­man­hang som strid­er mot EU-rättsli­ga rättsak­ter eller bestäm­melser. Mis­stänker du att det­ta förekom­mer, läs då gär­na vis­sel­blåsar­la­gen 2 § och vis­sel­blåsare direktivets tillämp­n­ing­som­råde i artikel 2 och bila­ga del 1 för tillämpli­ga lagar.

3. Hur rap­porter­ar jag?

3.1 Skriftlig rapportering 

Vid ett skriftligt ärende använ­der vi oss av vår dig­i­ta­la vis­sel­blåsar­funk­tion Viss­lan. Den är alltid till­gäng­lig genom https://​sparho​tel​.viss​lan​-report​.se

På hem­si­dan väl­jer du att rap­portera för att sedan kun­na beskri­va ditt mis­stänk­ta miss­förhål­lande. Beskriv gär­na vad som hänt så ingående som möjligt, för att vi ska kun­na säk­er­stäl­la att adek­va­ta åtgärder kan tilläm­pas. Det är där­för även möjligt att bifo­ga ytterli­gare bevis­ning, i form av exem­pelvis skriftli­ga doku­ment, bilder eller ljudfiler. 

3.1.1 Känsli­ga personuppgifter

Vän­li­gen inklud­era inte känsli­ga per­son­uppgifter om per­son­er näm­n­da i din rap­port ifall det inte är nöd­vändigt för att kun­na beskri­va ditt ärende. Känsli­ga per­son­uppgifter är uppgifter om; etniskt ursprung, poli­tiska åsik­ter, religiös eller filosofisk över­tygelse, medlem­skap i en fack­fören­ing, häl­sa, en per­sons sex­u­al­liv eller sex­uel­la läg­gn­ing, genetiska uppgifter, bio­metriska uppgifter som används för att enty­digt iden­ti­fiera en person.

3.1.2 Anonymitet

Du kan vara anonym under hela processen utan att det påverkar ditt rättsli­ga sky­dd men du har även möj­lighet att bekän­na din iden­titet under strikt kon­fi­den­tialitet. Anonymitet kan i vis­sa fall försvåra ären­dets uppföljn­ingsmöj­ligheter och de åtgärder vi kan utföra, men i sådant fall kan vi även senare be dig att under strikt kon­fi­den­tialitet bekän­na din iden­titet senare.

3.1.3 Uppföljn­ing & inlogg

Efter att du rap­porter­at kom­mer du att få en sex­ton­siffrig kod, som du framöver kom­mer kun­na log­ga in på Viss­lan med från https://​sparho​tel​.viss​lan​-report​.se

Det är väldigt vik­tigt att du sparar koden, då du annars inte kom­mer kun­na få åtkomst till ären­det igen. 

Om du tap­par bort koden kan du skic­ka in en ny rap­port där du hän­vis­ar till den föregående rapporten.

Inom sju dagar kom­mer du att få en bekräf­telse att ären­de­hanter­are mot­tag­it din rap­por­ter­ing. Ären­de­hanter­are är den oberoende och självständi­ga part som tar emot ären­den i rap­por­ter­ingskanalen, vars kon­tak­tuppgifter finns bifo­gade i 6.1 Kon­tak­tuppgifter till ären­de­hanter­are”. Vid frå­gor eller fun­deringar kan du och ären­de­hanter­are framöver kom­mu­nicera genom plat­tfor­mens inbyg­g­da och anony­ma chat­t­funk­tion. Du kom­mer få återkop­pling inom tre månad­er med vil­ka eventuel­la åtgärder som plan­er­ats eller genom­förts på grund av rapporteringen. 

Det är vik­tigt att du, med din sex­ton­siffriga kod, log­gar in med jäm­na mel­lan­rum för att svara på eventuel­la följd­frå­gor ären­de­hanter­are kan ha. I vis­sa fall kan ären­det inte tas vidare utan svar på sådana följd­frå­gor från dig som rap­porterande person.

3.2 Muntlig rapportering 

Det är därutöver även möjligt att bedri­va ett muntligt ärende genom att lad­da upp en ljud­fil som en bila­ga vid ska­pan­det av ett ärende på https://​sparho​tel​.viss​lan​-report​.se

Du väl­jer då Ja” på frå­gan om bevis­ning för att kun­na lad­da upp din fil. I ljud­filen beskriv­er du sam­ma sakom­ständigheter och detal­jer som du hade gjort i ett skriftligt ärende. 

Där­till kan ett fysiskt möte med ären­de­hanter­are begäras via Viss­lan. Det­ta görs lät­tast genom att anti­n­gen begära det i ett befintligt ärende, eller att ska­pa en ny rapport.

3.3 Extern rapportering 

Vi upp­ma­nar dig att alltid först rap­portera om miss­förhål­lan­den internt, men ifall svårigheter skulle före­lig­ga eller att det ans­es olämpligt är det möjligt att bedri­va en extern rap­por­ter­ing istäl­let. Vi hän­vis­ar dig då till att kon­tak­ta behöri­ga myn­digheter eller i tillämpli­ga fall till EU:s insti­tu­tion­er, organ eller byråer. Kon­tak­tup­plysningar till dessa finns på föl­jande web­badress: Exter­na rap­por­ter­ingskanaler för visselblåsning

4. Vil­ka är mina rättigheter?

4.1 Rätt till konfidentialitet 

Under ären­dets han­dläg­gn­ing kom­mer det säk­er­stäl­las att iden­titeten på dig som rap­porterande per­son behand­las kon­fi­den­tiellt och att åtkomst till ären­det förhin­dras för obe­hörig per­son­al. Vi kom­mer inte att avs­lö­ja din iden­titet utan ditt sam­ty­cke om gäl­lande lags­tift­ning inte tvin­gar oss, och vi kom­mer säk­er­stäl­la att du inte utsätts för repressalier.

4.2 Sky­dd mot repressalier

Vid vis­sel­blås­ning före­lig­ger det sky­dd mot neg­a­ti­va kon­sekvenser från att ha rap­porter­at ett miss­förhål­lande, i form av ett repres­salieför­bud. Sky­d­det mot repres­salier gäller även i rel­e­van­ta fall för per­son­er på arbet­splat­sen som bistår den rap­porterande per­so­n­en, dina kol­le­gor och anhöri­ga på arbet­splat­sen, och juridiska per­son­er som du äger, arbe­tar för eller annars har anknyt­ning till. 

Det­ta innebär att hot om repres­salier och försök till repres­salier inte är tillåt­na. Exem­pel på sådana är ifall du skulle bli upp­sagd, få ändrade arbet­suppgifter, ålag­da dis­ci­plinåt­gärder, hotad, diskrim­in­er­ad, svartlis­tad inom din bran­sch, eller dylikt på grund av att du visselblåst. 

Även om du skulle iden­ti­fieras och utsät­tas för repres­salier omfat­tas du fort­farande av sky­d­det, ifall du hade rim­li­ga skäl att tro att miss­förhål­lan­det som rap­porter­ades var sann och inom vis­sel­blåsar­la­gens tillämp­n­ing­som­råde. Notera dock att det inte erhålls sky­dd ifall det är ett brott i sig att anskaf­fa eller ha till­gång till infor­ma­tio­nen som rapporterats. 


Sky­d­det mot repres­salier gäller även i rättsli­ga för­faran­den, inbe­gripet avseende för­tal, upphovs­rättsin­trång, brott mot tyst­nad­sp­likt, överträdelse av datasky­ddsre­gler, röjande av före­tagshem­ligheter eller avseende ersät­tningsanspråk som byg­ger på pri­va­trätt, offentlig rätt eller kollek­tiv arbet­srätt, och du ska inte åläg­gas ans­var av något slag som en följd av rap­porter eller offentlig­göran­den under förut­sät­tning att du hade rim­li­ga skäl att tro att det var nöd­vändigt att rap­portera eller offentlig­göra sådan infor­ma­tion för att avs­lö­ja ett missförhållande. 

4.3 Offentlig­görande av information

Sky­d­det gäller även vid offentlig­görande av infor­ma­tion. Det förut­sätts då att du har rap­porter­at internt inom före­taget och externt till en myn­dighet, eller direkt externt, och ingen lämplig åtgärd har vid­tag­its inom tre månad­er (i motiver­ade fall sex månad­er). Sky­dd erhålls även då du haft rim­li­ga skäl att tro att det kan före­lig­ga uppen­bar fara för allmän­in­tres­set ifall det inte offentlig­görs, exem­pelvis i en nöd­si­t­u­a­tion. Sam­ma gäller då det vid extern rap­por­ter­ing finns risk för repres­salier eller att det är osan­no­likt att miss­förhål­lan­det kom­mer avhjäl­pas på ett effek­tivt sätt, exem­pelvis vid risk för att bevis kan döl­jas eller förstöras. 

Notera dock att det­ta sky­dd inte tilläm­pas ifall du som rap­porterande per­son utläm­nar infor­ma­tion direkt till medi­er i enlighet med ett annars gäl­lande sky­ddssys­tem för yttrande- och infor­ma­tions­fri­heten. Du har allt­så fort­farande med­de­larsky­dd och anskaf­far­fri­het där det är tillämpligt. 

4.4 Rätt till genomgång av doku­men­ta­tion vid möten med ärendehanterare

Ifall du begärt ett möte med ären­de­hanter­are kom­mer denne/​dessa att med ditt sam­ty­cke säk­er­stäl­la att full­ständig och kor­rekt doku­men­ta­tion av mötet bevaras i en varak­tig och åtkom­lig form. Det­ta kan ske genom exem­pelvis en inspel­ning av sam­talet eller genom att föra pro­tokoll. Efteråt kom­mer du att få tillfälle att kon­trollera, rät­ta och god­kän­na pro­tokol­let genom att under­teck­na det. 

Spelades sam­talet inte in har ären­de­hanter­are rätt att doku­mentera sam­talet genom pro­tokoll. Efteråt kom­mer du att få tillfälle att kon­trollera, rät­ta och god­kän­na tran­skriberin­gen genom att under­teck­na det. 

Vi rek­om­mender­ar att den­na doku­men­ta­tion förs i Viss­lans plat­tform genom att vis­sel­blåsaren ska­par ett ärende där infor­ma­tio­nen kan sam­las på ett säk­ert sätt.

5. GDPR och hanter­ing av personuppgifter

Vi gör alltid vårt främ­s­ta för att sky­d­da dig och dina per­son­uppgifter. Vi säk­er­ställer där­för att vår hanter­ing av dessa alltid är i enlighet med allmän­na datasky­dds­förord­ning (“GDPR”).

Föru­tom det­ta kom­mer samtli­ga per­son­uppgifter utan rel­e­vans för ären­det att raderas och ären­det sparas endast så länge det är nöd­vändigt och pro­por­tion­erligt att göra så. Som längst kom­mer ett ärende få behand­las två år efter dess avslutande. 

6. Ytterli­gare kontakt

Har du ytterli­gare frå­gor angående hur vi hanter­ar vis­sel­blåsarären­den är du alltid välkom­men att kon­tak­ta ärendehanterare. 

Vid tekniska frå­gor om plat­tfor­men Viss­lan, ska­pa gär­na ett ärende på https://​sparho​tel​.viss​lan​-report​.se

Skulle det inte vara möjligt, kon­tak­ta The Whis­tle Com­pli­ance Solu­tions AB som utveck­lat Viss­lan. Kon­tak­tuppgifter finns nedan. 

6.1 Kon­tak­tuppgifter till ärendehanterare

Mari­ta Bark
08 – 40 90 46 48
marita.​bark@​starckpartner.​se

Jes­per Wigzell
08 – 4090 46 52
jesper.​wigzell@​starckpartner.​se


6.2 Kon­tak­tuppgifter till Spar Hotel

Terese Wibeck — Hotelldirek­tör
0734 – 228499
terese.​wibeck@​sparhotel.​se


Veron­i­ca Erdo­gan — Eko­nomichef

070 – 142 78 74
veronica.​erdogan@​sparhotel.​se

Ovan inter­na kontaktperson(er) kan kom­ma att ta över ären­det från ären­de­hanter­are, oavsett om ären­det bedöms vara en vis­sel­blås­ning eller exem­pelvis ett personalärende.

6.3 Kon­tak­tuppgifter till The Whis­tle Com­pli­ance Solu­tions AB 

Email: clientsupport@​visslan.​com

Väx­el­num­mer: +46 10 – 750 08 10

Besök Viss­lans hemsida för mer infor­ma­tion om Visslan.

Logga in eller bli medlem